Oud worden in de praktijk

Dit is de titel van een aanbevelenswaardig boek dat vorig jaar is uitgebracht. Het is geschreven door verouderings-wetenschappers Rudi Westendorp en David van Bodegom. In het boek houden zij een pleidooi voor gezond oud worden door handige aanpassingen in je fysieke omgeving.

Tekst: Dirk Goudberg

Kern van hun betoog is dat wij door het moderne leven voortdurend worden verleid tot ongezonde voeding en te weinig beweging. Zo maakt de reclame ons dag in dag uit lekker om allerhande etenswaar te kopen die wij helemaal niet nodig hebben (zoutjes, koekjes). Verder kunnen wij daar bijna op elke straathoek gemakkelijk aan komen (snackbars, tijdschriftkiosken, restaurants). En tot slot maken allerlei handige elektrische apparaten (liften, auto’s, wasmachines) dat wij ons veel minder hoeven te bewegen dan onze voorouders. Zodoende vallen wij ongewild ten prooi aan welvaartsziektes als diabetes en hart- en vaatziekten.

Westendorp en Van Bodegom zijn er daarom voor dat wij onze omgeving zo aanpassen dat die ons dwingt gezonder te eten en meer te bewegen. Op zo’n manier maken we het ons veel gemakkelijker al die ongezonde
verleidingen te weerstaan. De schrijvers komen op dat gebied met tal van praktische tips.

Koop bijvoorbeeld een nieuw servies met kleinere borden. Dan neem je vanzelf kleinere porties.

Schaf hoge tafels aan en doe daaraan wat meer dingen staand (de krant lezen, de administratie). Uit onderzoek is namelijk gebleken dat, als kantoormensen per jaar de helft van de tijd staand werken, ze evenveel calorieën verbranden als iemand die tien marathons loopt. En je krijgt er ook nog eens sterkere botten en spieren van, de kans op diabetes daalt en je voorkomt lagerugpijn.

Zet een bankje buiten tegen het huis en ga daar regelmatig even op zitten. U doet zo via het zonlicht volop vitamine D op voor stevige botten.

De auteurs pleiten dus voor aanpassingen van de fysieke omgeving om gezondheid te bevorderen. Toch komen zij ook nog met allerlei gewone ‘gezond leven’- adviezen.

Bewaar groenten zo veel mogelijk op ooghoogte en berg snacks op uit het zicht.

Ga alleen met een gevulde maag naar de supermarkt, dan kom je met minder en gezondere boodschappen thuis.

Drink kraanwater in plaats van frisdrank want in al die flessen en pakken uit de supermarkt zit ontzettend veel suiker. Bovendien is de goede oude ‘gemeentepils’ ook nog een stuk goedkoper.

Ga waar mogelijk lopen of fietsen in plaats van autorijden, en neem de trap in plaats van de lift.

Zet de thermostaat in huis een graadje lager, zodat u meer calorieën moet verbranden om warm te blijven.

Verbreek het contact met dikke, rokende en drankzuchtige vrienden. Hun slechte leefgewoonten zijn buitengewoon besmettelijk.

Zo, nou weet u wat u te doen staat. Aan de slag! … Nou ja, dat is misschien wat te kort door de bocht. U zou u ook naar de boekhandel kunnen spoeden om dit uiterst leesbare boek aan te schaffen. Dat is zeker goed besteed geld want er staan nog veel meer interessante aanwijzingen in om gezond oud te worden.