Het oefenen met kettlebells is de ideale manier om lichamelijk fit te blijven. Dat zegt sportinstructeur Nico Veenstra. Kettlebells zijn gewichten waar je allemaal bewegingen mee kunt maken waardoor je spierkracht en conditie verbeteren. Een interview met Nico over deze betrekkelijk nieuwe vorm van fitness.

 

Door: Dirk Goudberg

Ik heb een afspraak met Nico in restaurant Bommen Berend tegenover V&D. Als ik binnenkom zit hij er al aan een tafeltje bij het raam: een breedgeschouderde, goedlachse vijftiger met stekeltjeshaar. Hij heeft enige tijd terug de ANBO benaderd met het verzoek eens wat te mogen vertellen over kettlebell training. Hij denkt dat het echt wat voor ouderen is. “Bij mijn sportbedrijfje K4Groningen geven we nu nog voornamelijk les aan mensen die willen afvallen en aan sporters die uit zijn op krachtiger spieren. Maar voor ouderen zou deze training óók heel geschikt zijn. Vooral omdat de oefeningen op een heel rustig niveau beginnen en pas geleidelijk een beetje zwaarder worden, al naar gelang het lichaam dat aangeeft.”

Kanonskogels
Kettlebells zien eruit als een ouderwetse kanonskogels met een handvat. Er zijn hele zware maar ook veel lichtere: je hebt ze van 4, 8, 12, 16, 20, 24 en 28 kilo. “Boeren in Rusland gebruikten deze ballen vroeger als gewichten om hun graan mee te wegen. Maar daarnaast gebruikten de mensen op het platteland ze ook als stoei- en speelmateriaal.”

Training
De cursus begint met eenvoudige oefeningen. Dat houdt in dat je met een lichte bal makkelijk uit te voeren zwaai-, draai- en tilbewegingen doet. Als je dat na een tijdje goed onder de knie hebt, ga je door met een zwaardere kettlebell. Na verloop van tijd kun je ook eens beginnen met wat ingewikkelder bewegingen. Daarbij is je eigen lichaam de maatstaf. “Je lijf geeft zelf aan: dit is eigenlijk wel heel gemakkelijk, het wordt nu bijna saai. Dan weet je: het is nu tijd om een zwaardere bal te gaan gebruiken en/of wat ingewikkelder bewegingen te gaan doen.”

Voordelen
Wat kettlebell training vóór heeft op andere vormen van fitness is dat je het ook gemakkelijk thuis kunt doen. Je hoeft er niet apart voor naar de sportschool. Voor een paar tientjes koop je al een kettlebell via internet. En al na enkele lessen kun je bij je thuis binnen of in de tuin even de oefeningen doen.Verder kost kettlebell training bijzonder weinig tijd. “Ik adviseer de cursisten thuis maar drie keer per week te trainen. En dan ook nog eens maar 10 minuten per trainingssessie. Dat is dus niks als je het vergelijkt met een heleboel andere fitness oefeningen! Ja, op termijn, als je er mee doorgaat, kun je per sessie langer gaan trainen. Maar nooit langer dan een half uur.”

Veilig
Veiligheid staat bij Nico’s lessen voorop. “Tijdens de eerste les ga ik kijken wat de mensen aan kunnen. Als mensen een hernia operatie hebben gehad of ze zijn zwaarlijvig, leer ik ze eerst stabiel te staan. Pas daarna gaan we samen kijken met welk gewicht ze veilig kunnen beginnen en welke oefeningen daar het beste bij passen. We trainen voor succes, niet voor falen. Daarmee bedoel ik: de oefeningen moeten voor élke cursist op zijn eigen niveau te doen zijn.”

Oudere beoefenaars
Kent Nico ouderen die nu al aan kettlebell training doen? “Jazeker, mijn oude judo-leraar Wubbo Zuidland bijvoorbeeld. Hij is 80 jaar maar hij heeft een prima conditie dankzij de kettlebell training. Dus je kunt die oefeningen tot op hoge leeftijd doen. En mijn eerste oudere leerling hier uit Groningen is een dame van 62 jaar. Zij vertelde mij dat zij zich al na een paar weken veel krachtiger voelde in haar bewegingen.”

Bent u nou enthousiast geworden voor kettlebell training, neem dan contact op met Nico, telefoon 06 – 50 93 08 83 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..